Görüşme Linki Mail Adresinize Gönderilmiştir.

Betül Görken
3 min readOct 11, 2020

--

Yeni normal, hızlı dönüşüm, yenilik, yepyenilik… Evet, ön görülemeyen durumlar oldu ve değiştik. Birçok geleneksellik zorunlu olarak yıkıldı. İnsan Kaynakları tarafında en büyük değişimlerden biri de ‘işe alım’ da yaşandı.

İşe alım süreçlerinde yapay zeka, oyunlaştırma, sanal gerçeklik zaten uzun süredir kullanılıyor ve zaman içerisinde geliştirmelerle de güçleniyordu. Özellikle yüksek sayıda başvuru alan şirketlerde yolun yarısına kadar bu araçlar eşlik ediyor fakat yolun belli bir kısmı -aday ve işveren aynı şehirdeyse- yine yüz yüze tamamlanıyordu. Hatta sırf görüşme için günübirlik ya da uzun süreli il değiştirenlerin sayısı da hiç az değildi.

Şimdiyse zorunlu online mülakatlarla karşı karşıyayız!

Psikolojik çöküşün en yüksek olduğu bu dönemde mali yükselişin en çok hissedildiği sektör şüphesiz e-ticaret oldu. Hem yaşanan sektör büyümesi hem de yeni ofisimize taşınmamızın etkisiyle hızlı bir işe alım dönemine girdik. Öyle oldu ki haziran ayından bu yana işe başlayan arkadaşlarımızın tam %50'siyle tüm süreçleri tamamen online olarak yürüttük. İlk karşılaşmamız oryantasyon günü oldu.

Mülakatları online olarak yaparken geleneksel yöntemle karşılaştırmak için de oldukça fazla örneklemle karşılaştım. Kendi görüş açımdan avantaj ve dezavantajları derledim:

Online mülakat yaparken en çok hoşuma giden durum mobility oldu. Özellikle ar-ge ofisimizin merkez ofisimize yakın lokasyona gelmesiyle yazılım ekibimizle daha çok iletişim şansı bulduk. Öyle ki haftanın birkaç günü ar-ge ofisimizdeki arkadaşlarla beraber çalışabiliyorum. Bir insan kaynakları çalışanı olarak bu durum benim için çok değerli. Eğer mülakatlarımız geleneksel yöntemde olduğu gibi yüz yüze olsaydı kolaylıkla ‘yarın Büdotek ofisindeyim.’ diyemezdim. Online mülakatlar bana nereden istersem işimi yapabilme şansı kazandırdı.

Hep zamandan dem vururuz ya, online görüşmeler hem işverene hem de adaylara büyük bir zaman kazandırdı. Öncesinde mevcutta bir işte çalışıyorsanız bir mülakata gitmek için mutlaka izin almak zorundaydınız. Bazen yarım gün, bazen tam gün. Fakat online görüşme yapıyorsanız öğle aranızın bir kısmını görüşmeye ayırabilirsiniz. Bu pek mümkün değilse en fazla 1 saatlik izin şu an bir mülakatın ilk aşamasını tamamlamak için fazla bile!

Öyle bir mezura ki 10.000 km de 500 metre de aynı ölçüde…

Telefon mülakatları yaparken çoğu adayın lokasyon değiştirdiğini fark ettim. Bir kısmı işinden ayrılıp ailesinin yanına dönmüştü, bir kısmı evden çalışmayı fırsat bilip başka şehre gitmişti, bir kısmı tatildeydi. Umutsuz bir sesle ‘Ama ben İstanbul’a en erken 1 hafta sonra/diğer ayın başında gelebilirim.’ cümlelerini duyunca mülakata davet etmeden önce görüşmelerimizin online olduğunu söylemeye başladım. Aynı gün Ankara’dan Erzurum’a; Kocaeli’nden İzmir’e doğru görüşmeler yapmaya başladım. Şimdi aramızda İstanbul’da düzenini kurmaya çalışan yeni arkadaşlarımız var. :)

Daha fazla görüşme, en iyisiyle yola devam etme.

Aslında tüm avantajların sonucu buraya çıkıyor. Mobility, yolda kaybedilen zamanın kazancı, daha geniş aday havuzu… Online görüşmeler benim sınırlarımı zorladı. Her adaya gereken vakti ayırarak gün içinde yüz yüze görüşmeye oranla tam 2 kat daha fazla görüşme yapabildim. Bu da kısa sürede daha çok aday görmemi, dolayısıyla aralarından en iyi, bizim şirket kültürümüze en uygun olan ekip arkadaşlarımızı seçme şansı verdi. Bu durum da şu an hızla büyüyen şirketimizin sağlam çalışanlarla daha güçlü temeller atmasını sağlıyor.

Online görüşme yaparken en önemli nokta görüşme aracı seçimidir. Online görüşme yapabilecek onlarca platform bulunuyor. Olabildiğince kurulum gerektirmeyen, siz görüşme oluşturduğunuzda karşınızdaki adaya bildirim giden, kullanıcı adı almak için birkaç kez görüşmek zorunda kalmadığınız uygulamaları seçmek çok daha kullanışlı. Bu süreçte Google Meet’i kullandım ve oldukça memnun kaldım. Hem adaya mail gitmesi hem takvimime otomatik olarak işlenmesi hem de tek tıklamayla görüşmeye katılmak oldukça işlevsel. Bunun yanı sıra hem mobil hem de masaüstü kullanımı mevcut.

Online görüşmelerde herkesin aklına şüphesiz ilk gelen olumsuz özellik ‘internet kalitesi.’ Yaptığım online görüşmelerin azımsanmayacak bir kısmını bir başka saate ya da güne almak zorunda kaldım. İnternet problemi çözülemeyecek gibiyse adaya platform değiştirmeyi teklif ettim. Farklı program kullanmak genelde sorunun çözümüne etkili oldu. Hatta bazı adaylarla görüşmenin bir kısmını görüntülü yaptıktan sonra kalan kısmında daha iyi iletişim kurabilmek adına görüntülerimizi kapatmayı teklif ettim. Çünkü adayı anlayamamak ve aday için ayırdığınız sürenin sonuna gelmek; onu görüp görmemekten daha önemli bir konu.

Fakat mülakatı sekteye uğratan durumlar sadece problemli internet değil. Bazı adaylarla sağlıklı iletişim kurmak çok güç oldu. Günlük planın içine alınabilen mülakatın güzelliğini överken madalyonun diğer yüzünden de bahsetmek gerek. Bazı adaylar bu ayrımı iyi yapamıyorlar ve sizinle konuşurken ister istemez gelen maile, alınan bildirime bakıyorlar. O an yaşanan kopuştan sonra tekrar toparlanmak bir eksi puan yaratıyor. Özellikle şu dönemde, çoğunluğun evde çalıştığı senaryoda ev ortamında çok fazla dikkat dağıtıcı bulunuyor.

Online mülakatlarda unutulmaması ve en anlayışlı olunması gereken konu ‘aday için bu sürecin yeni olması’. Biz bu süreçte yüzlerce online mülakat yapmış olabiliriz ama karşımızdakinin heyecanına bir de kamera heyecanının eklenebileceği göz önünde bulundurulmalı. Gerekirse adayın heyecanını aldığımız ilk tanışma süreci biraz daha uzun tutulabiliriz.

Bu süreci hepimiz yolda öğreniyoruz. Soru setlerimiz değişiyor, tepkilerimiz farklılaşıyor, belki fark etmeden başkalaşıyoruz. Bu yüzden kendi deneyimlerimi paylaşmak istedim. Eklemek, paylaşmak istediğiniz bir şey olursa lütfen bana linkedin üzerinden ulaşın.

--

--

Betül Görken

Rationalist. Realist. Individualist. Genel psikoloji konularının yanı sıra iş-yaşam tecrübelerimi, gözlemlerimi paylaşıyorum. Psikoloğum ve Hukuk öğrencisiyim.